بازار داغ خرید و فروش عکس روی اینترنت

آنچه درباره بازار داغ خرید و فروش عکس روی اینترنت نمی‌دانید

شاید شما هم مجموعه‌های عکس زیادی را دیده یا دانلود کرده‌اید. اما آیا تا بحال فکر کردید که این مجموعه‌های عکس با چنین کیفیتی از کجا می‌آیند. این مقاله نگاهی است به بازار داغ خرید و فروش عکس روی اینترنت.

تا مدتی پیش، هنگامی که آژانس‌ها و موسسات انتشاراتی برای ایجاد محتوای تصویری به عکس نیاز داشتند، مجبور بودند یک عکاس برای این کار استخدام کنند. اما در چند سال اخیر، این رویه آرام آرام روند کندتری را در پیش گرفته است و جای خود را به stock photography یا خرید و فروش عکس‌ روی اینترنت داده است.

عکس‌های Stock (بخوانید استاک)، عکس‌هایی هستند که مجوز استفاده‌های خاصی را برای آنها در نظر می‌گیرند. این تصاویر در کتابخانه‌ها یا بانک‌های عکس عمومی ذخیره می‌شوند تا هر کسی بتواند آنها را انتخاب کرده و حق استفاده مربوط به آنها را بپردازد. بزرگترین مزیت استفاده از این تصاویر نسبت به استخدام عکاس‌های حرفه‌ای، هزینه بسیار پایین آنهاست. بزرگترین نقطه ضعف آنها هم این است که کاربر هیچ کنترلی روی نوع تصاویر ندارد و در حقیقت خلاقیت کاربر یا سفارش دهنده در مورد آن سوژه خاص هیچ دخالتی ندارد، زیرا این تصاویر قبلا گرفته شده‌اند.

انواع عکس‌های استاک

عکس‌های Rights-Managed

عکس‌های Rights-Managed به عکس‌هایی گفته می‌شود که کاربر هزینه عکس را بر اساس استفاده می‌پردازد یا اینکه اصولا مجوز استفاده از تصویر برای یک مصرف خاص صادر می‌شود. در حقیقت میزان هزینه برای دریافت مجوز این تصاویر بستگی به کاربرد و محل استفاده آنها دارد. برای مثال، یک عکس ممکن است برای استفاده در یک روزنامه محلی یا دیوار یک آتلیه عکاسی، تنها ۲۰۰ دلار هزینه داشته باشد، اما اگر بخواهید مجوز همان عکس را برای چاپ در یک نشریه تبلیغاتی بین‌المللی بگیرید، قیمت آن به چند هزار دلار برسد.

 

عکس‌های Royalty-Free

در سوی دیگر عکس‌های Royalty-free قرار دارند، که معنی آن این است که برای هر بار استفاده از آنها نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست. در حقیقت تنها یک بار برای خرید مجوز آنها هزینه پرداخت می‌کنید. هزینه‌ای هم که برای خرید پرداخت می‌کنید بستگی به اندازه عکس‌ها دارد. و همانطور که می‌دانید، اندازه عکس‌ها می‌تواند نوع مصرف یک عکس را نیز تعیین کند. عکس‌های کوچک تنها برای وب‌سایت‌ها و رسانه‌های تصویری مثل تلوزیون و اینترنت به کار روند، در حالی که عکس‌هایی با اندازه بزرگ می‌توانند برای تبلیغات چاپی نیز استفاده شوند. این روز‌ها معمول‌ترین منابع پخش عکس‌های Royalty-free سایت‌های microstock هستند.

سایت‌های microstock، سایت‌هایی هستند که تخصصا برای گرفتن مجوز نشر از عکاسان آماتور و حرفه‌ای برای انتشار عکس‌های آنها به عنوان Royalty-free فعالیت می‌کنند. چند تا از معروف‌ترین سایت‌های microstock معروف اینترنتی عبارتند از: iStockPhoto, Dreamstime و Shutterstock. اگر شما هم قصد فروش عکس‌های‌تان را دارید، سایت‌های microstock یکی از بهترین نقاط شروع برای این کار هستند.

یک مقاله بسیار جالب و خلاصه در زمینه مقایسه عکس‌های rights-managed و royalty-freeرا می‌توانید در اینجا مطالعه کنید.


آیا فروش عکس روی سایت‌های microstock مشکل‌ساز نیست؟

از وقتی که موج استفاده از سایت‌های microstock در جوامع عکاسی به راه افتاد، متعاقبا دو اتفاق مهم نیز در دنیای عکاسی افتاد. اول، بسیاری از عکاسان حرفه‌ای شروع به شکایت و انتقاد کردند که تکثیر رو به رشد عکس‌های ارزان قیمت موجب افت شدید در‌آمد آنها شده است. به عنوان مثال در این مقاله Photopreneur می‌توانید درباره این انتقاد بخوانید. این افراد معتقدند که شرکت‌هایی که تا پیش از این آنها را استخدام می‌کردند، حالا می‌توانند عکس‌های خود را با هزینه‌ای کمتر از ۱۰ دلار خریداری کنند و این مسئله حیثیت کاری آنها را زیر سوال برده است. از سوی دیگر تعداد بیشماری از عکاسان آماتور که تا پیش از این تنها برای سرگرمی عکاسی می‌کردند هم اکنون مشغول کسب درآمد از این کار هستند.

 

 

 

چه عکس‌هایی برای فروش مناسبند؟

شروع کار با سایت‌های microstock بسیار ساده است. این سایت‌ها هیچ هزینه‌ای بایت به نمایش گذاشتند عکس‌های شما نمی‌گیرند. تنها لازم است که عکس‌های شما حداقل استاندارد‌های مورد نیاز این سایت‌ها را داشته باشند. اینها مواردی هستند که باید قبل از ارسال عکس‌های‌تان در نظر داشته باشید.

۱٫ اگر در عکس‌های‌تان تصویری از چهره یک شخص به صورت مشخص وجود دارد، باید مجوز انتشار مدل چهره را از آن فرد دریافت کنید. در این مجوز ذکر می‌شود که آن شخص امکان منفعت مالی از تصویر چهره‌اش را در اختیار شما قرار داده است. این فرم را باید همراه عکس‌های‌تان آپلود کنید. نمونه‌ای از این فرم را می‌توانید در اینجا ببینید.

۲٫ عکس‌های شما نباید به هیچ وجه حاوی نماد‌ها یا مارک‌های دارای کپی‌رایت (حق مولف) باشند. اینجاست که تبحر شما در استفاده از فتوشاپ به کمک‌تان می‌آید. اگر وجود آرم تجاری یک شرکت خاص یا یک نماد سازمانی در عکس‌تان اجتناب ناپذیر است، باید قادر باشید به شکل ماهرانه‌ای آن را از روی عکس پاک کنید تا قابل تشخیص نباشد.

 

۳٫ باید کپی‌رایت انحصاری تمام عکس‌ها متعلق به خودتان باشد. یعنی تمام عکس‌ها را خودتان گرفته باشید و نسخه اصلی دارای اطلاعات Exif یا متادیتای عکس در اختیار خودتان باشد.

۴٫ کیفیت عکس‌ها در این میان بیشترین اهمیت را دارد. عکس‌هایی که دارای کیفیت، نوردهی یا ترکیب‌بندی ضعیفی باشند، به طور خودکار برگشت داده می‌شوند. همچنین عکس‌هایی که نویز زیادی دارند (قابل توجه عکاسانی که با دوربین‌های دیجیتال کامپکت ضعیف عکاسی می‌کنند) و همینطور عکس‌هایی که به شکل ضعیفی ویرایش شدند نیز مورد قبول نیستند.

۵٫ عکس‌های‌تان باید قابل فروش باشند. می‌توانید در بین تصاویر پر فروش یا تصاویری که بیشترین میزان دانلود در سایت‌های فروش عکس را داشته‌اند جستجو کنید، تا ببینید کدام دسته از عکس‌ها این روز‌ها به اصطلاح بفروش هستند. برخی از سایت‌ها همانند iStockphoto دارای صفحه‌ای هستند که در آن دقیقا مشخص شده است که هم اکنون به چه عکس‌هایی نیاز است. همچنین بهتر است عکس‌های‌تان تا حد ممکن دارای موضوعات جامعی باشند تا موارد استفاده آنها محدود به یک موضوع خاص نباشد و امکان استفاده گوناگونی را داشته باشند. یک سری نکته‌ها و ترفند‌های جالب درباره عکس‌های استاک قابل فروش را می‌توانید در اینجا مطالعه کنید.

برای مشاهده یک لیست خلاصه از نیاز‌مندی‌های ارسال تصاویر، می‌توانید بخش سوالات متداول سایت‌های فروش عکس را نیز مطالعه کنید.

کتابخانه‌های پر ازدحام

از آنجا که اهمیتی ندارد چه کسانی یا چه تعدادی از تصاویر ثبت نام می‌شوند، سایت‌های فروش عکس‌های استاک به شدت در حال رشد هستند. Dreamstime هم اکنون در کتابخانه خود نزدیک به چهار ملیون عکس ثبت شده دارد. اگر شما هم به دنبال خرید عکس هستید، این مسئله به نفع شماست. اما در صورتی که قصد فروش دارید این مطلب تا حدی دلسرد کننده است. هم اکنون کار به جایی کشیده است که برخی سایت‌ها مثل iStockphoto به دلیل ازدحام ارسال‌ها، برخی از مجموعه‌های خود را در برابر ارسال عکس‌ها جدید مسدود کرده‌اند. به همین دلیل برای آنکه در بین اینهمه کاربر به چشم بیایید باید اگر نه هزاران عکس، بلکه حداقل صدها عکس خوب در آرشیو خودتان داشته باشید.

 

پتانسیل درآمد

وقتی درباره سایت‌های فروش عکس اطلاعات جمع می‌کنید، حتما با مقالاتی مواجه شدید که در آنها به شما می‌گویند چه کسانی توانسته‌اند بیشترین فروش عکس را روی این سایت‌ها داشته باشند. احتمالا پیش خودتان فکر می‌کنید وقتی کسی در این سایت‌ها شناخته شده شود و کارهایش اصطلاحا بفروش شوند، حتما کارش روی غلطک می‌افتد و به اصطلاح پول پارو می‌کند. اما واقعیت این است که همیشه هم اینگونه نیست. اصلی‌ترین نقطه ضعف در این مقالات این است که به شما نمی‌گویند، عکاسانی از این دست، دقیقا چه مقدار برای بالا بردن سابقه کاری و آرشیو عکس‌های‌شان هزینه کرده‌اند. به عنوان مثال بیایید نگاهی به سابقه کاری Yuri Arcurs بیندازیم.

Yuri Arcurs به عنوان یکی از پرفروش‌ترین عکاسان استاک شناخته می‌شود. طبق گزارشات داده شده او تنها در ماه ژانویه سال جاری، مبلغی بالغ بر ۶۴۰۰۰ دلار درآمد داشته است. اما وقتی کمی بیشتر درباره او تحقیق کنید، می‌بینید که او به طور تقریبی بیش از چند هزار عکس در آرشیو خودش بارگذاری کرده است و ۲ عکاس حرفه‌ای تمام وقت و ۱۰ عکاس حرفه‌ای پاره‌وقت نیز در استودیوی او مشغول به کار هستند. او در مصاحبه‌ای که با سایت Mircrostock Diaries داشته است، اظهار داشته که به دلیل هزینه‌های زیاد کاری، حتی برخی از ماه‌ها درآمد او با هزینه‌هایش سر به سر شده است.

 

به عنوان مثال اگر قصد دارید به عنوان یک عکاس حرفه‌ای مدل‌های لباس شروع به کار کنید، باید هزینه‌های زیادی را در نظر داشته باشید. باید هزینه‌هایی را برای مدل‌ها، آرایشگرها، آرشیو لباس و مکان‌هایی که در آنها عکاسی می‌کنید در نظر بگیرید. البته یکی از راه‌های کاهش هزینه‌ها این است که هر بار که عکاسی می‌کنید، تعداد زیادی عکس بگیرید تا بدین ترتیب از مدل و لباس و مکان و غیره بیشترین استفاده را ببرید. مقاله Rich Legg را بخوانید تا ببینید که او چگونه بیشترین استفاده ممکن را از جت شخصی‌ای که در هنگام عکاسی از آن استفاده کرده، برده است.

احتمال دارد که بتوانید از برخی از سایت‌های فروش عکس استاک پول درآورید. کافیست کمی در میان عکس‌هایی که مدت‌هاست آرشیو کرده‌اید جستجو کنید، تا عکس‌های خوبی را برای فروش پیدا کنید. اما اگر واقعا قصد دارید که از این کار به عنوان یک شغل تمام وقت پول درآورید باید خودتان را برای مواجه شدن با ملزومات این کار آماده کنید. برای این کار باید با صرف هزینه و وقت بسیار، آرشیو عکس‌های‌تان را روی سایت‌های استاک به حد قابل قبولی برسانید تا بتوانید خودتان را برای رویارویی با عکاسان حرفه‌ای این سایت‌ها آماده باشید.

 

 

 

منبع: عکاس امروز

نویسنده: عکسبردار

انتشار این نوشته در

۶ دیدگاه

  1. سلام جهت کسب درامد میخوام عکاسی کنم نه به صورت حرفه ای ولی عکس‌های جذاب لطفا کمک کنید

    پاسخ شما
    • سلام
      وقت بخیر
      آموزش‌های عکاسی رو میتونید از سایت لنزک مطالعه کنید. اگر سوالی مشخصی باشه ما در خدمتیم.
      در مورد بارگزاری و کسب درآمد در سایت‌های فروش: برای شروع پیشنهاد ما سایت بیگ استاک هست چون این سایت به شما اجازه میده هر تعداد که بخواید اشتباه کنید و مشکلات رو توضیح میده و بعد از تسلط کامل حتما در سایت شاتر استاک عضو بشید چون شاتر استاک پر فروش ترین هست و بعد سایتهای زیاد دیگه ای هم هستن که روی همه اونها میتونید آپلود کنید و کم و درآمدتون رو از عکسها افزایش بدید.

      پاسخ شما
      • سلام شاتر استاک از ایران کاربر قبول نمیکنه؟

        پاسخ شما
        • سلام، وقت بخیر، بله خیلی ساده میتونید با آدرس و هویت خودتون روی سایت شاتراستاک عضو بشد. هیچ مشکلی برای کاربران ایرانی وجود نداره.

          پاسخ شما
  2. سلام
    من خیلی عکس منظره دارم که خودم گرفتم و می‌خواهم بفروشم کسی می‌تونه کمکم کنه اگه می‌تونی من خیلی به عکس گرفتن علاقه دارم ممنون می‌شم سایت یا هر چیز دیگه ای را به من معرفی کنید ممنون

    پاسخ شما
    • سلام
      وقت بخیر
      بستگی به کیفت و موضوع عکسها حتما قابل فروش هست. میتونید خیلی ساده داخل شاتراستاک عضو بشید و کارهاتون رو آپلود کنید، اونجا کیفیت و موضوع کارها رو چک میکنن و به شما بازخورد میدن. اگر نیاز به راهنمایی بیشتری دارید به تلگرام یا واتساپ ۰۹۱۲۸۰۹۰۵۷۱ پیام بدید. در خدمتم

      پاسخ شما

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.